Korad Deminas Yunie

Alla inlägg under maj 2011

Av deminasyunie - 21 maj 2011 23:13

Idag på morgonen gick jag ner till Enhagen och där var Nathan/Nicke & Ulla/Tobbe. Vi gick runt Enhagen och däromkring. Sen har jag fixat med bilderna från när vi fotograferade Forza hemma hos Helena. Meningen var att jag skulle dit och fotografera igen i morgon men jag blev erbjuden att följa med till landet så jag ringde och hörde med Helena om vi kunde fotografera en annan dag och det kunde vi. Men jag hade velat göra både och lika mycket   . Som jag sa till Helena kunde jag dela mig som två personer hade jag gjort det   . På eftermiddagen så var jag och Yunie ute i trädgården. Sen vid middagen lyckades jag krossa ett glas i typ tusen bitar. Men vad dåligt det är på tv!!

Av deminasyunie - 20 maj 2011 22:17

  Imorse vaknade jag med nackspärr    och det var inte skönt att behöva springa runt och leta efter värmedynan, tog även Aloe Vera Heat Lotion på men den verkar börjar bli gammal för den hade inte samma effekt som den brukar. Sen gick jag och Yunie ner till Enhagen. Man kände sig en aning stel i nacken när man skulle titta ifall det kom några bilar vid övergångsställena, men det gick bra som tur var..

Yunie delade ganska motvilligt med sig sin Kong Wubba men det gick bra och så fort Sofie tog den så gick Yunie fram bestämt och tog tillbaka den. Idag var även Carola med Lagotton Felix där men han fick ha lina på sig eftersom han stuckit efter löptikar två gånger. Sen var de flesta andra som brukar vara där.


På tidiga eftermiddagen ringde Yunies uppfödare Helena  och frågade om det passade att fotografera Forza idag innan hon börjar bli för tjock. När vi åkte till Helena så fick hon ett ryck och handla jordgubbar och hon köpte även en låda till oss också   . Det gick riktigt hyfsat att fotografera Forza även fast vi bara var två personer . Jag fotogaferade och Helena ställde upp Forza. Vi använde oss utav en godisskål på 1 pall samt så la vi Yunies pipkrokodil i busken och naturligtvis upptäckte jag att jag hade glömt den kvar hos Helena när jag kom hem. Det lät ganska roligt när jag ringde Helena och sa att "Krokodilen blev kvar i busken"   .. 

Det blev ganska många bra bilder om jag får säga det själv. Men jag lägger inte ut dem här förrän Helena valt vilken bild hon vill ha till sin hemsida. Ska fixa lite med dem i morgon. Tack för en trevlig eftermiddag med mycket hundprat.


Både Yunie och Tussen blev glada när jag kom hem.

Av deminasyunie - 19 maj 2011 22:54

Idag på morgonen var vi nere vid Enhagen och då fick Yunie vara lös och det fungerade jättebra  ! Hon lekte med Labradoren Sofie och Cavallier King Charles spanieln Nicke. Sen kom även en flat coated reteriver som heter Lovis. Även Chico och Tobbe kom också. Jag hade med mig Yunies Kong Wubba och den kastades långt så hon fick springa efter den. Hon kom tillbaka med den men sen var det ju det där med släppandet för att kasta den igen .  Det började regna på vägen hem och lite blöta blev jag och Yunie men som tur var tog vi inte sträckan som vi brukar gå. 


På eftermiddagen kände vi båda för att vara lite lata efter gårdagens sökträning så då lekte vi i trädgården i stället.

Av deminasyunie - 18 maj 2011 22:52

Idag var det sista gången på sök kursen i Upplands Väsby för Birgitta   . Det har varit en rolig och lärorik kurs men man kunde haft lite mer hur man gör när man ska avancera sig uppåt och träna mer tävlingsmässigt    för man vill ju som sagt lära sig de riktiga kommandon som man brukar använda sig på ute på tävling. Men det är väl bara att träna vidare så blir det mer på riktigt kanske.


Trevlig sammanhållning i gruppen har vi haft    och påmint varandra hur det var och så vidare. Alla hundarna har utvecklas och blivit duktiga ut efter den nivån de låg på innan de startade kursen   . Man har ju märkt att Yunie lärt sig nu iallafall att söka efter personer riktigt hyfsat bra iallafall. Det har varit nyttigt för mig att vara figurant för flera olika sorters hundar och även om de varit samma ras så har alla sitt sätt att motiveras på  .

Jag har även märkt att Yunie har utvecklas till att leta efter figuranten och även suttit kvar hos figuranterna har hon blivit mycket bättre på än vad hon var från början när kursen startade  . Synd att inte kursen var 5 gånger till så hade man som sagt fått lite mer djupdykning i teorin och för att det var så roligt, men det går ju att läsa sig till. Idag gjorde Yunie fyra-fem skick och man märkte att det var skillnad när man hade gått en promenad innan på eftermiddagen.

Klart mycket lugnare och hon lyssnade bättre.

Av deminasyunie - 11 maj 2011 23:45

Idag har vi återigen varit på sök kurs för intruktören Birgitta Färdeman och man märker att man gjort det några gånger nu för man börjar få in de rätta rutinerna hur man ska göra, men nu måste jag börja träna mer lydnad så jag kan ha henne mer lös i skogen och så att hon lyssnar bättre på mig, men hennes uthållighet när man gjort en sak många gånger tryter ganska snabbt. Här är lite blandade kort från kursen samt Yunies nya tjänstehundstecken. Nu har vi äntligen bestämt oss vad vi ska vara i för grupp på Rottweilerklubbens årliga sommarläger och det blev sök gruppen, det blir nog en prövning.      


Yunie i full rulle ute och söker efter en figurant. Snabbt går det, men det syns nog dömma av bildkvaliten.           

 

 Här är vi påväg tillbaka från ett sök skick.


  

Här talar inruktören Birgitta om hur vi ska gå och när jag ska släppa henne för ett skick.

   Ganska hyfsad bild på Yunie och mig i Upplands Väsbys skogen.

   Yunie är taggad inför vad som komma skall   Här är en bild på Yunie som väntar på att bli iväg skickad för att söka efter mig av intruktören Birgitta.   Skicka iväg mig då matte!!!   Yunies fina nya tjänstehundstecken som är beställt från  http://www.mach.nu/

    

Av deminasyunie - 7 maj 2011 22:57

Idag på eftermiddagen tränade jag och Yunie Brukslydnad. Det blev hopp över hinder, apportering, fritt följ, positionsträning vid fotgående samt platsliggning på 2 minuter, inkallning   . Jag måste säga att allt gick över förväntan idag  . Det som gick mycket bra var platsliggningen samt fritt följ var nog de av det bästa någonsin hon gjort någonsin när det gäller den träningen    . Positionsträningen går bara bättre och bättre. Inkallningen måste vi träna vidare på eftersom det blir många dubbelkommandon    .


 

Ovido - Quiz & Flashcards