Korad Deminas Yunie

Alla inlägg under november 2015

Av deminasyunie - 30 november 2015 23:30

Idag på morgonpromenaden åkte Yunie vagn ner till Enhagsparken, men sen så ville hon gå resten trots det att jag försökte få henne att åka vagnen flera gånger så ville hon hellre gå. Vad skulle jag göra? Inte lätt att få in en 40kg hund som inte vile åka vagn. Men vi gick sakta runt parken. Efter det var vi kort stund hemma hos mamma. Yunie åkte vagnen därifrån. Eftersom det blev en tok för lång morgonpromenad så sov Yunie större delen av dagen när hon inte busade och snodde mina vantar för att få uppmärksamhet (hon får ju så lite annars ). Hon fick gå ut och snabbt in flera gånger på eftermiddagen. På  kvällen ville hon gå en 20 minuterspromenad, sen fick hon coldpacken 5 minuter med massage, sen var hon nöjd för kvällen.

Av deminasyunie - 29 november 2015 21:12

Idag gick vi en mörgonrunda på 15 minuter och sedan åkte Yunie vagnen hem från mamma och pappa.  Eftersom vi skulle gå på promenad med Rickard med Lisa (som är Yunies valp).  De fick hälsa på varandra och Lisa försökte tvätta Yunies öron. Men det gick jättebra. Sen tog jag Yunie (tog med vagnen) men Yunie ville mest gå själv. Det fungerade jättebra så sammanlagt var vi nog ute på en 45 minuters promenad. Stundtals gick Yunie och Lisa bredvid varandra – de småtävlade lite med varandra om vem som skulle gå först. De verkar vara väldigt lika till både sätt och utseende.Kommer bra överens gör de också. Glömde ju naturligtvis ta kort.  Då Yunie satt i vagnen så var Lisa väldigt nyfiken. Kan ju avslöja att hon gärna ville åka i vagnen också för när Yunie inte var i den försökte Lisa hoppa in i vagnen. Sådan mor sådan dotter. Vi gick vägen mot Pia och Åke – gissa vad hon gick med raska steg mot deras uppfart och där var det bromskloss en stund. Men sen gick vi runt i parken och sedan hem igen. Efter det har Yunie varit väldigt nöjd och sovit men hon har varit ute 2 gånger i trädgården.  Vi hade i alla fall en trevlig eftermiddag tillsammans med Rickard och Lisa.

På kvällen åt jag lövbiff med potatisgratäng och då passade jag på att öva sitt,ligg,stå övningarna med Yunie och det låser sig mest vid kommandot ”Ligg”.

Av deminasyunie - 28 november 2015 20:42

Igår gick Yunie 3 gånger 15 minuters promenader och 1 8 minuters promenad. Annars åkte hon sin vagn bitvis på promenaderna.
Man märkte på kvällen att hon var härligt trött, men vid gott mod. På kvällen var vi hos mamma och pappa på middag. Sen fick hon åka sin vagn hem

...

Dag 42 efter Yunies korsbandsoperation.

Idag så ”ville” Yunie helst åka vagnen ner till Enhagsparken, men hon fick gå 2 korta ”promenader vid parken, sen fick hon åka vagnen men jag fick i alla fall en promenad på 2,7 km med Yunie som sagt stundtals ute ur vagnen. I morse gick hon först en vända på vägen och så fick hon gå en 7 minuters promenad hemifrån mamma och pappa idag eftersom vi pausade där för det kom en störtskur. Jag åt lunch där sen gick vi hem till oss. På kvällen gick vi en 11 minuters promenad och sen körde vi sitt/ligg/stå övningarna 10 gånger och det gick hyfsat bra förutom att Yunie testar lite gränser vid läggandet.

Av deminasyunie - 25 november 2015 23:45

Idag ville Yunie åka sin joggingvagn ner till Enhagsparken, men på vägen hem fick hon gå 2 gånger 10-15 minuter. Hon verkade rätt så nöjd då men sen tog vi endast ut och in promenader tills på eftermiddagen så gick Yunie en runda på 12 minuter  med mig och mamma. På kvällen gick vi 2 varv i trädgården.

Av deminasyunie - 24 november 2015 23:14

Idag på morgonen fick Yunie gå först 8 minuter och sedan 2 gånger 15 minuter, men på den promenaden vi gick 2 gånger 15 minuter hade jag med mig joggingvagnen så hon fick åka i den. Vi var ute 2 timmar så Yunie fick många synintryck. Sen har vi gått 2 gånger 8-10 minuter. Sen var Yunie väldigt nöjd. Efter det var det återbesök kontroll hos hundkuranten Anna Nähl och vi skulle i stort sett gör...a som förut med sitt/ligg/stå övningar, sen hade jag lite frågor om massage och andra hjälpmedel i rehab för Yunie. Så jag fick visat lite massagegrepp som jag kan göra på Yunie vilket jag i stort sett hade gjort redan från början visade det sig. Efter det bestämdes det hade Yunie ska få prova på hundsim, men vi får väl se hur det fungerar med tanke på att Yunie avskyr att bada. Hon var nog glad att slippa watertreadmillen idag för bara vi närmade oss Hundkuranten/Dogland blev Yunie orolig att hon skulle in i det rummet. Så vi ska fortsätta med 10-15 minuters promenader till Januari så skulle jag köpa en balanskudde till Yunie så hon får öva balansen lite.

Av deminasyunie - 21 november 2015 00:00

Idag har jag och Yunie gått två promenader på sammanlagt 1,9 km men det har fått vara i hennes takt och för det mesta har hon haft alla tassarna i backen. För hon måste börja använda sitt ben lite mer än vad hon gör. På eftermiddagen gick vi runt kvarteret och på kvällen gick hon fram till mamma/pappa och tillbaka till hem igen några timmar senare. Annars har jag fixat lite hemma.

Av deminasyunie - 20 november 2015 22:00

I morse gick jag med Yunie i vagnen ner till Enhagsparken och där mötte vi hundgänget. Sen fick Yunie gå i etapper sammanlagt hade hon gått 30 minuter, men eftersom vi skulle på hennes rehabilitering idag så fick det räcka fram till dess. Först var det dags för Lasern hos Frida och det tycker hon alltid är lika mysigt – Yunie delade ut många pussar idag. Sen var det dags för vattentrasket på Watertreadmillen och Yunie gick väl inte in dit jätte frivilligt. Åter igen gick hon hjälp av Anneli och det fungerade bra idag även om vattnet är långt ifrån lockande.  Snabbt ut ur karet och försöker hitta utgången.  Sen märkte man att Yunie haltade en hel del under kvällen.  Efter det hade jag min syster på middag. Det blev Dragonkyckling med ris.

Av deminasyunie - 19 november 2015 20:05

I morse gick vi ut 6:30 och var ute 10 minuters promenad. Vi slapp regnet på morgonen i alla fall   . Sen på eftermiddagen var vi ute på 10 minuters promenad. Har även kört sitt/ligg/stå övningarna med Yunie gånger 2 gånger. Jag, mamma och Yunie tog eftermiddagspromenaden tillsammans och vi lät henne gå 10 minuter sen ville hon åka sin vagn eftersom hon var trött och det regnade ute. Hon ”hoppade” glatt in i vagnen och satte sig till rätta. Medan vi gick en runda runt kvarteret.  Man ser på Yunies ben när hon är trött. På kvällen gick vi en 8 minuters promenad och nu ligger hon och sover.

Ovido - Quiz & Flashcards